Ingyenesen átvehető Óbudán, Vecsésen, Fóton és Gödön egyeztetett időpontban!

Egyeztess időpontot, gyere el, nézd meg: 
+36-70-400-3319 Vecsés, Zrínyi u 101
Budapest III. ker, Óbuda, Ágoston u 3
+36-70-619-4090  Fót, Mária utca 5/a

IT Magazin

Amit tudnod kell az online piacterek csalóiról

Vigyázz, kész, csalás! Az online vásárlás mára életünk szerves részévé vált. Pár kattintással bármit megrendelhetünk – legyen szó használt telefonról, bútorról, bőröndről, ruháról vagy akár autóról. Az online piacterek, mint a Jófogás, Vatera, Facebook Marketplace vagy eBay, rengeteg lehetőséget kínálnak, de sajnos nemcsak a vásárlók és eladók, hanem a csalások melegágya is.

Kik azok az online piactéri csalók?

Az online piactéri csalók olyan személyek (vagy csoportok), akik valótlan termékeket kínálnak eladásra, hamis fizetési igazolással próbálnak vásárolni, vagy akár mások adatait felhasználva vernek át gyanútlan felhasználókat. Céljuk egyszerű: pénzt vagy értéket szerezni, anélkül hogy valódi terméket, szolgáltatást nyújtanának.

Ha ezeket tapasztalod, gyanakodj, hogy csalókkal van dolgod

  • A hirdetés megjelenése után azonnal jelentkezik a vevő, és kérdés nélkül megvenné az eladásra kínált tárgyadat. 
  • Azonnal fizetne, akár kérdés nélkül. 
  • Azt írja, hogy ő majd intézi a futárszolgálatot és szállításhoz szükséges adatokat kér egy weboldal segítségével. 
  • Küld egy linket, ami a futárszolgálat oldalára hasonlít, és azt állítja, hogy ott már fizetett. 
  • Nyomást gyakorol, hogy gyorsan küldd a terméket. 
  • Egy olyan oldalra irányít, ahol a bankok logói közül kell kiválasztanod, hogy hol bankolsz. 
  • Kér, hogy a csomag biztosítását fizesd ki. 
  • Kér, hogy az átutalás biztonsága érdekében telepíts a gépedre egy programot. 

A leggyakoribb csalási módszerek

1. Fizetés után nincs termék

Ez talán a legismertebb átverés. A csaló feltölt egy csábító ajánlatot egy drágább termékről (pl. iPhone, laptop) gyanúsan alacsony áron. A vevő elutalja az összeget, de a csomag sosem érkezik meg. A hirdetés, a profil és a csaló is eltűnik.

2. Hamis vásárlók és kamu igazolások

Ebben a trükkben a csaló „vevőként” jelentkezik, és azt állítja, hogy már átutalta az összeget. Gyakran egy „banki igazolást” is mellékel, amely hamisított. A gyanútlan eladó így akár postára is adhatja a terméket, mire rájön, hogy pénz valójában nem érkezett.

3. Adathalászat piactéren keresztül

A csaló hirdetésre válaszolva küld egy linket egy „fizetési oldalra” vagy „személyazonosság-ellenőrzéshez” használt oldalra. Ezek azonban adathalász oldalak, amelyek megszerzik a felhasználó banki vagy személyes adatait.

4. Előlegcsalás

A csaló valamilyen drága, ritka terméket hirdet, amit nagyon sokan keresnek (pl. PS5, kutyakölyök, lakásbérlet). A „biztosítás” érdekében előleget kér, majd eltűnik.

5. Kamu futárszolgálatos trükk

A csaló azt állítja, hogy saját futárt küld, és „biztonságos fizetést” kínál. A folyamat során azonban vagy a vevőt verik át egy hamis fizetési oldallal, vagy az eladót csalják ki a termék és pénz nélkül.

Hogyan ismerheted fel a csalókat?

  • Túl szép, hogy igaz legyen: Gyanúsan olcsó termékek, sürgetés, hogy „sokan érdeklődnek” – ezek mindig figyelmeztető jelek.
  • Nem hivatalos kommunikáció: Ha valaki a piactéren kívülre akar terelni (pl. e-mailre, WhatsAppra), az gyakran gyanús.
  • Helyesírási hibák, fura nyelvezet: Sok csaló külföldről próbálkozik, és a gépi fordítás nyomai gyakran észrevehetők.
  • Fizetési linkek és űrlapok: Soha ne adj meg banki adatokat ismeretlen oldalon, amit egy „vásárló” vagy „eladó” küldött!

Hogyan védekezhetsz?

  • Használj hivatalos piactereket és fizetési rendszereket.
  • Ne utalj előre ismeretleneknek.
  • Mindig ellenőrizd az eladó vagy vevő értékeléseit, aktivitását.
  • Használj utánvétes szállítást, ha lehetséges.
  • Fotózz le mindent: a terméket, a csomagolást, az üzenetváltást – minden nyom számíthat.
  • Jelentsd a gyanús felhasználókat az adott platformon.

Mit tegyél, ha csalás áldozata lettél?

  1. Azonnal jelentsd az adott piactér üzemeltetőinek.
  2. Tegyél rendőrségi feljelentést – sokan nem gondolják, de az internetes csalás is büntetendő cselekmény.
  3. Értesítsd a bankodat, ha pénzmozgás történt – előfordulhat, hogy sikerül visszafordítani.
  4. Oszd meg a tapasztalatod másokkal – ezzel másokat is megóvhatsz.

A Magyar Nemzeti Bank további ajánlásai

  • Soha ne utalj pénzt, ha eladó vagy (mert például csomagküldéssel megpróbálhatnak rászedni)! 
  • Légy tisztában azzal, hogy eladóként pénzt csak fogadsz, nem küldesz.  
  • Ahhoz, hogy bankszámládra pénzt utaljanak, nincs szükséged semmilyen programra, és a netbankodba se kell bejelentkezni! Utalás fogadásához elegendő megadni a bankszámlaszámod és a neved, esetleg az ún. másodlagos azonosítódat (ha van ilyen). 
  • Soha ne adj meg további bankszámla adatokat, felhasználói fiókazonosítókat, jelszavakat e-mailben, SMS-ben vagy telefonon érkező kérésre!  
  • Soha ne kattints e-mailben, üzenetben lévő hivatkozásokra, és ne nyisd meg a mellékleteket! A webes bejelentkezések címeit inkább manuálisan gépeld be, vagy használd a böngésző „Kedvencek” közé elmentett linket, vagy használd a hivatalos banki oldalt! 
  • Soha ne tölts le ismeretlen programot vagy applikációt számítógépre, mobiltelefonra, főleg ne egy linkre kattintva! 
  • A csalás és a tényleges jogosulatlan átutalás között akár napok is eltelhetnek, ezért amint azt észleled, hogy csalás áldozatává váltál, azonnal, késlekedés nélkül jelentsd az esetet bankodnál és tegyél feljelentést! 

Legyél mindig éber, és ha gyanús a vevő, inkább mondj nemet az üzletre!

Higgy magadban, de ne higgy el mindent! 

Mit kell tudnod az online piacterek csalóiról

Az online piacterek remek lehetőséget kínálnak, de mindig fontos, hogy éber maradj. Egy kis körültekintéssel és gyanakvással elkerülheted a legtöbb csapdát. Emlékezz: ha valami túl jó ahhoz, hogy igaz legyen – akkor valószínűleg nem is az.